Looooooong time no see

Funderar på att starta upp bloggen igen men denna gång med fokus på logg än b... Alltså jag tänkte skriva nån sorts minnesanteckningar om musik, film, böcker å annat jag stöter på och tycker/funderar över. Det kanske blir läsvärt eller i alla fall läsbart för nån annan en mig själv vem vet och om sanningen skall fram, at this point så bryr jag mig inte. Det blir alltså ingen; "vad fan har hänt sen sist" utan, jag vet vad som hänt och det jag glömt borde jag ju ha skivigt här damn it. So going right at it then...

Fick merparten av min rough trade order igår. Det är både trist och bra med spotify. Det är ju inte ens nästan lika spännande att öppna shrink wrappen på en skiva men å andra sidan så blir det typ inga hyllvärmare alls nu för tiden. Hade hur som haver inte lyssnat på nya sonic youth alls innan. Har den på för första gången nu faktiskt. Den låter som jag hade förväntat mig och kommer att bli suverän att ha på i bakgrunden när jag skall rätta och ställa prognoser. Oklart om det kommer att gå att ställa prognoser utan min prognoshatt men jag skall göra mitt bästa. Nya Demdike Stare hade jag bara hört en gång hemma hos Björn så den är också i stort sätt ny lyssning. Han sa att han tyckte att tredje skivan var mest lättillgänglig men jag vet inte ... gillade första halvan på cd 1 som fan. Också den blir lysande rättnings musik när jag tröttnar på sonic youths gitarrskrammel. PJ Harveys ny hade jag lyssnat några gånger men den behöver ges en hel del mer tid. Första lyssningarna förra veckan på spotify tyckte jag det lät mycket som storys men nu tycker jag den känns mer och mer lik chalk fast mycket mer angelägna låtar. Jag var kluven till chalk när den kom. Jag gillade ljudet och stämningen men fastnade aldrig för någon av låtarna, ett problem jag också hade med uh huh. Vi får se hur den växer. Flera av de andra skivorna har jag lyssnat jäkligt mycket på sen de släpptes (det var ju därför jag beställde dem) och det är ju mysigt att kunna lyssna på dem på riktigt och inte bara i mobilen och när jag sitter vid datorn men det är ju inte så spännande att få dem direkt. Det känndes i alla fall mycket mer rätt att dra upp volymen på Mont Kimbie och James blake när de roterad på skivspelaren. Jag inbillar mig att basen är djupare men det är kanske betingat att känna bas i magen när jag står vid mixerbordet men knappast när jag sitter vid datorn även om det är samma högtalare ju.

Utöver rough trade ordern fick jag tummen ut och löste in min kod för att hämta nya Radiohead som kom förra helgen. Den låter också bra vid första lyssningen men vinylerna kommer inte fören i maj så den digitala utgåvan skall tydligen hålla mig nöjd tills dess. Får lov att lägga in den i mobilen så att den får lite rotation i alla fall. Gillar inte att sitta vid datorn och lyssna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0