SJ ger mig anussmak i munnen med sina CP-pendlar kort

Japp, you heard it here first. För ingen har väll nånsin klagat på SJ för - jag är som vanligt banbrytande här I mitt bloggande. Statens Järnvägar!!! Jävlar i min låda. Det är liksom dina och mina järnvägar. Dom må ha bolagiserat fanskapet - å inge fel i det i sig - huvudsaken är att inte förlora perspektivet på vad man pysslar med. Vi är rörande överens i nationsbygget Sverige om att vi skall ha en kollektivtrafik som kan erbjuda ett rimligt alternativ till att använda våra egna små fortskaffningsmedel på så många sträckor som är nyttoekonomiskt försvarbart. Vi kanske inte är alla lika rörande överens om hur det bäst skall organiseras och kanske inte ens om exakt hur variablerna i de nyttoekonomiska kalkylerna skall viktas för bästa ballans men i övrigt finns här en tårdrypande samstämmighet.  Detta gör det desto mer fascinerande att den största och mest riksomfattande av alla kollektivtrafikoperatörer så fatalt misslyckas med att erbjuda ens på sina högst trafikerade sträckor ett konkurrenskraftigt alternativ. Priset för en enkel resa på Sveriges högst trafikerade tågsträcka Stockholm - Uppsala motsvarar i stortsätt bensinkostnaden för sträckan, förutsatt att det är just från central till central du ska. Lägger du till lokaltrafiktaxan i Stockholm och Uppsala på detta blir det ofta dyrare än bensinkostnaden. Nå det är klart det går att pressa priserna lite om du reser ofta och kan tänka dig att köpa flera resor på ett bräde. Det är här jag drabbas av den i rubriken nämnda latrininvasionen i munhålan. En remsa hos SL ger 25% rabatt, är lätt att ta med sig och använda. Du riskerar inte att avmagnetisera något och kan inte glömma att stämpla den av misstag och den är en mycket säker investering även om du inte riktigt vet hur mycket du kommer åka med SL. Tio-kortet hos SJ däremot är en helt annan affär. Det kan visserligen bli lite mer rabatt än SLs remsa (ca 28%) men det är ett kan här!!! För av någon outgrundlig anledning så är det inte så att du köper 10 resor åsså är det klart, NEJ! Det vore för lätt. SJs 10-kort har förutom ett fastslaget antal resor på en fastslagen sträcka också en tidsbegränsning ! Ja det kanske kan finnas rimliga anledningar att inte låta ett rabattkort löpa obegränsat länge. Visserligen är det inte nödvändigtvisst så att det skulle bli en förlust att sälja ett rabattkort till ett pris och sedan höja alla taxorna men att låta kortet fortsätta gälla. Kortet betalades ju när du hade de gamla kostnaderna som borde ha motsvarats av den då gällande taxan och allt sedan dess har pengarna funnits till operatörens förfogande och kunnat ge avkastning för denne, men OK det kan ändå anses som ett rimligt skäl till att begränsa 10-kortets giltighets tid till en period som kan anses rimlig i detta avseende t.ex. ett halvår - perioden för vilken tidtabeller fastslås. Men nej 10-kortet gäller bara en månad. Om du inte reser så mycket att du vill ha ett månadskort (res obegränsat i en månad på giltig sträcka) hur ofta reser du då? Inte så lätt att veta men enligt SJ hamnar men på den förunderliga siffran lite mer än en gång i veckan!?!?! Faktiskt en tur och retur resa utöver en gång i veckan!?!?! Och om du inte nyttjar detta så går du hahahahaha back på att köpa kortet. Med min favorit sångare och skådis, Hasselhofs ord "I taste shit in my mouth!"


Kommentarer
Postat av: gammal kunskapare anno 91

word up

2009-02-20 @ 23:19:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0